Nogle tror, at en bil for
unge nødvendigvis er en bil for fartglade unge. Men
ser man sig omkring i trafikbilledet er det langtfra
alle unge mennesker, der kun tænker på hvor hurtigt,
de kan komme frem til næste røde lys. Tværtimod. Og
heller ikke alle bor i byerne. For dem er Nissan
Micra med den nye 100-hestes miljø godkendte
benzinmotor ideel.
For netop det der med miljøet
er ikke ligegyldigt for de allerfleste unge. De har
indset, at man skal passe på jordkloden, for heller
ikke de har andre steder at være. Og de skal være
her i rigtig mange år. Og så skal det da lige føjes
til, at en Nissan Micra bestemt ikke er nogen sinke.
Et smart sæt
tøj
Nissan Micra er først og
fremmest en smart, moderne bil. Og det har ikke
mindre betydning end det tøj, man tager på. Hvem har
ikke lyst til, at møde op i en smart bil? Det
betyder måske især noget, når man er ung. Den har
fine fancy løsninger som det højt placerede dørgreb
ved bagdørene og den selvbevidste front. At det så
ikke er oceaner af plads, der tilbydes
bagsædepassagererne, er nok mindre vigtigt, bl.a.
fordi der er rigtig god plads i bagagerummet –
selvom bagpartiet også er skabt i et moderne,
sportsligt design.
Se videoen her på siden, der
illustrerer den typiske situation ved bykørsel. Man
må højst køre 50 km/t, når det går hårdt for sig
øges hastighedsgrænsen til 60 km/t og enkelte steder
i storbyernes omegn kan man så flintre derudad med
80 km/t. Hvem behøver 200 hestekræfter til det?
Kvalitet og
driftsøkonomisk
Til gengæld er den billig i
drift. Det er den for det første fordi den er en
Nissan. Nissan er som de øvrige japanske bilmærker
fremragende kvalitet. Japanske bilmærker slås om at
være topscorer i diverse kvalitetsmålinger og
desuden ydes der 3 års fabriksgaranti, så den
behøver ikke koste mange penge.
Det gør den heller ikke, når
man kører i den. Vi kunne allerede for flere måneder
siden fortælle om Nissan Micra med de nye Euro
6d-TEMP godkendte benzinmotorer i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler deraf (Læs
om de nye Nissan Micra
motorer her >>>). Og Nissan har ikke
været sen til, også at oplyse de nye WLTP
forbrugstal og ikke alene de korrigerede NEDC2 tal,
som indtil videre bruges til beregning af afgifterne
indtil en bedre løsning er fundet.
WLTP
WLTP er det, der på
almindelig dansk hedder ”reelle tal” for bilers
brændstofforbrug. Forkortelsen står for ”Worldwide
Harmonised Light Vehicle Test Procedure”. Ved
blandet kørsel kører Micra’en med de 3-cylindrede
100-hestes turbobenzinmotor 17,5 km/l – og det er
altså et tal, der holder.
I øvrigt er det interessant,
at man udmærket kan køre Micra’en ved konstant 50
km/t i 5. gear og derved opnå en meget fin
brændstoføkonomi – noget som IKKE er inkluderet i
WLTP testproceduren.
Motoren i sig selv erstatter den hidtidige
90-hestes benzinmotor og den nye er markant bedre,
fleksibel, lydløs og en helt retlinet
accelerationskurve.
15.000
kroner nedslag
Den billigste Nissan Micra er
prissat til 150.000 kroner, med selvsamme drivline
som den hér prøvekørte Tekna version, der imidlertid
rangerer i den anden ende af prisskalaen. De 150.000
kroner er givet af, at Nissan har en særlig
tilbudspris på den næst-billigste model, Acenta og
man har ikke Tekna på tilbud. Tekna koster normalt
23.000 kroner mere end Acenta, så det er lidt et
spørgsmål om at vurdere udstyret, inden man
beslutter sig. I øvrigt er den såkaldte N-Connecta
til normalt 176.000 kroner også 15.000 kroner
billigere. Så det er en god idé at studere
udstyrslisterne inden man beslutter et køb.
Masser af
udstyr for prisen
Har man mulighed for at
spendere de 188.000 kroner for Tekna udgaven får man
masser af udstyr og ikke mindst også meget
sikkerhedsudstyr for pengene. Ikke mindst LED
forlygter og tilhørende LED tågelygter er en stor
gevinst. Dertil kommer klimaanlæg. El-sideruder bag
og 16” alufælge.
Sidstnævnte var i øvrigt
erstattet på den prøvekørte udgave med 17” alufælge
og det gav i sagens natur en mere direkte kontakt
med kørebanen – noget, der ikke nødvendigvis hverken
er nødvendigt eller hensigtsmæssigt ved bykørsel.
Men indrømmet: Det ser godt ud.
Med i pakken følger også den
såkaldte Door-to-Door funktion, hvor man kan
planlægge en given rute ved skrivebordet, og når man
sætter sig ind i bilen er den tilgængelig i bilens
navigationssystem.
Skærmen i midterkonsollen har
mange funktioner og giver et glimrende billede
bagud.
|