- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Micra

1,0 IG-T 100 hk Tekna


Det ungdommelige valg


Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogle tror, at en bil for unge nødvendigvis er en bil for fartglade unge. Men ser man sig omkring i trafikbilledet er det langtfra alle unge mennesker, der kun tænker på hvor hurtigt, de kan komme frem til næste røde lys. Tværtimod. Og heller ikke alle bor i byerne. For dem er Nissan Micra med den nye 100-hestes miljø godkendte benzinmotor ideel.

 

For netop det der med miljøet er ikke ligegyldigt for de allerfleste unge. De har indset, at man skal passe på jordkloden, for heller ikke de har andre steder at være. Og de skal være her i rigtig mange år. Og så skal det da lige føjes til, at en Nissan Micra bestemt ikke er nogen sinke.

 

Et smart sæt tøj

Nissan Micra er først og fremmest en smart, moderne bil. Og det har ikke mindre betydning end det tøj, man tager på. Hvem har ikke lyst til, at møde op i en smart bil? Det betyder måske især noget, når man er ung. Den har fine fancy løsninger som det højt placerede dørgreb ved bagdørene og den selvbevidste front. At det så ikke er oceaner af plads, der tilbydes bagsædepassagererne, er nok mindre vigtigt, bl.a. fordi der er rigtig god plads i bagagerummet – selvom bagpartiet også er skabt i et moderne, sportsligt design.

 

Se videoen her på siden, der illustrerer den typiske situation ved bykørsel. Man må højst køre 50 km/t, når det går hårdt for sig øges hastighedsgrænsen til 60 km/t og enkelte steder i storbyernes omegn kan man så flintre derudad med 80 km/t. Hvem behøver 200 hestekræfter til det?

 

Kvalitet og driftsøkonomisk

Til gengæld er den billig i drift. Det er den for det første fordi den er en Nissan. Nissan er som de øvrige japanske bilmærker fremragende kvalitet. Japanske bilmærker slås om at være topscorer i diverse kvalitetsmålinger og desuden ydes der 3 års fabriksgaranti, så den behøver ikke koste mange penge.

 

Det gør den heller ikke, når man kører i den. Vi kunne allerede for flere måneder siden fortælle om Nissan Micra med de nye Euro 6d-TEMP godkendte benzinmotorer i forbindelse med de første internationale prøvekørsler deraf (Læs om de nye Nissan Micra motorer her >>>). Og Nissan har ikke været sen til, også at oplyse de nye WLTP forbrugstal og ikke alene de korrigerede NEDC2 tal, som indtil videre bruges til beregning af afgifterne indtil en bedre løsning er fundet.

 

WLTP

WLTP er det, der på almindelig dansk hedder ”reelle tal” for bilers brændstofforbrug. Forkortelsen står for ”Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure”. Ved blandet kørsel kører Micra’en med de 3-cylindrede 100-hestes turbobenzinmotor 17,5 km/l – og det er altså et tal, der holder.



I øvrigt er det interessant, at man udmærket kan køre Micra’en ved konstant 50 km/t i 5. gear og derved opnå en meget fin brændstoføkonomi – noget som IKKE er inkluderet i WLTP testproceduren.

Motoren i sig selv erstatter den hidtidige 90-hestes benzinmotor og den nye er markant bedre, fleksibel, lydløs og en helt retlinet accelerationskurve.

 

15.000 kroner nedslag

Den billigste Nissan Micra er prissat til 150.000 kroner, med selvsamme drivline som den hér prøvekørte Tekna version, der imidlertid rangerer i den anden ende af prisskalaen. De 150.000 kroner er givet af, at Nissan har en særlig tilbudspris på den næst-billigste model, Acenta og man har ikke Tekna på tilbud. Tekna koster normalt 23.000 kroner mere end Acenta, så det er lidt et spørgsmål om at vurdere udstyret, inden man beslutter sig. I øvrigt er den såkaldte N-Connecta til normalt 176.000 kroner også 15.000 kroner billigere. Så det er en god idé at studere udstyrslisterne inden man beslutter et køb.

 

Masser af udstyr for prisen

Har man mulighed for at spendere de 188.000 kroner for Tekna udgaven får man masser af udstyr og ikke mindst også meget sikkerhedsudstyr for pengene. Ikke mindst LED forlygter og tilhørende LED tågelygter er en stor gevinst. Dertil kommer klimaanlæg. El-sideruder bag og 16” alufælge.



Sidstnævnte var i øvrigt erstattet på den prøvekørte udgave med 17” alufælge og det gav i sagens natur en mere direkte kontakt med kørebanen – noget, der ikke nødvendigvis hverken er nødvendigt eller hensigtsmæssigt ved bykørsel. Men indrømmet: Det ser godt ud.

 

Med i pakken følger også den såkaldte Door-to-Door funktion, hvor man kan planlægge en given rute ved skrivebordet, og når man sætter sig ind i bilen er den tilgængelig i bilens navigationssystem.


Skærmen i midterkonsollen har mange funktioner og giver et glimrende billede bagud.

 

 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Nissan Micra nye motorer First World Test >>>



Efter de første internationale testkørsler af Nissan Micra med nye Euro 6d-TEMP miljø godkendte motorer, ser vi nu nærmere på 100-hestes udgaven - på danske veje. Fuld HD.





Model:

Nissan Micra 1,0 IG-T 100 hk Tekna

Listepris:

Kr. 187.850 inkl. lev.

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbobenzin. 100 hk. 160 Nm/ 2750 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,9 sek./ 184 km/t/ 17,5 km/l / 129 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

300-1004 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 6 airbags. 16” fælge (standard). Aut. nødbremse med fodgængergenkeldese. LED samt LED tågelygter. Aut. fjernlys. Active Trace Control. Active Ride Control. Vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. P-sensorer for og bag. 7” skærm. Bluetooth. Isofix. 3 års garanti.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt